Dit heeft directeur Frank Rutten van Eredivisie CV donderdag gezegd.

Met de overeenkomst kunnen de inkomsten van de voetbalclubs op peil
worden gehouden, zei Rutten. De inkomsten dreigden te dalen omdat de verkoop
van voetbalrechten eerder dit jaar veel minder heeft opgeleverd dan eerdere
overeenkomsten met Talpa en Tele2.

De rechten voor de samenvattingen en radio-uitzendingen zijn overgegaan naar
de NOS. De publieke omroep betaalt daarvoor ongeveer 21 miljoen euro per
jaar.

De rest willen de clubs nu verdienen met een eigen kanaal, dat de
wedstrijden live uitzendt. Endemol en Talpa staan borg voor enkele
tientallen miljoenen euro’s.

Daarnaast verdient de eredivisie aan sponsoring, ook van tv-programma’s op het
nieuwe kanaal. Eredivisiesponsors als Albert Heijn, Texaco, Start People en
Sponsor Bingo Loterij nemen daar aan deel.

Welk deel Endemol en Royal Bank of Scotland ieder financieren, is niet
bekendgemaakt. Directeur Rutten wil daarover geen mededelingen doen. Endemol
neemt deel in de gehele onderneming van de eredivisieclubs om beelden te
verkopen, ook op internet en in het buitenland.

Het voetbalkanaal, Eredivisie Live, heeft voor de distributie van de beelden
contracten afgesloten met alle partijen die digitale televisie aanbieden:
UPC, Tele2, KPN en Ziggo.

Rutten hoopt dat de 300.000 tot 400.000 mensen die het afgelopen
seizoen al live voetbalbeelden ontvingen, zullen overstappen. "Verder
richten we ons op de 350.000 seizoenkaarthouders en 350.000
clubkaarthouders.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl